Letáky díl 1. – použití, rozměry, papír

Klasické a skládací letáky

Leták je nejlevnější forma reklamy, se kterou se můžeme potkat téměř všude – akční letáky v obchodech, propagaci kulturních i sportovních akcí a jiných marketingových informací.
Propagace pomocí letáků i v dnešní době stále funguje. Co byste ale měli promyslet před vytvořením letáku je, jaký zvolit rozměr, papír i gramáž a také technologii tisku.

 

K čemu leták slouží

Letáky fungují jako marketingový nástroj, kde informujete své zákazníky o nových produktech, službách a akcích, většinou bez účasti mluveného slova např. prodejce. Potencionální zákazník se rozhoduje na základě obsahu uvedeného v letáku.

 

Kdy je vhodné letáky použít a jaké zvolit zacílení na publikum

Například při otevírání nové pobočky, slevové akci, na veletrhu a výstavách, na kulturní akci, pro dlouhodobé použití jako informační leták třeba v turistice.

Velmi důležité je, zamyslet se nad cilovou skupinou a položit si otázku – kdo bude příjemcem letáku?

Na publikum zacílíte podle zaměření svého podnikání. Možností cílení je celá řada:

  • do domácností nebo firem,
  • do zvolených obcí, či jen do určitých částí města, ulic,
  • do schránek nebo na distribuční místa,
  • přímo do rukou kolemjdoucích,
  • jako vloženou přílohu v časopisu, novinách.

 

Při přípravě letáku do tisku, myslete na požadovanou životnost

Krátká trvanlivost použití:
  • Jedná se o akční leták s pozvánkou na 1 akci, například výprodej?
  • Budete letáky šířit jen neadresně do poštovních schránek?

Pak je lepší volit levnější způsob tisku.

Delší trvanlivost použití:
  • Leták budete aplikovat i při jiné akci opakovaně?
  • Je na něm natištěný například kalendář nebo mapa?
  • Bude sloužit pro dlouhodobé použití?
  • Leták má působit lepším dojmem?

Více se hodí zvolit kvalitnější gramáž papíru.

 

 

Letáky klasické

Klasický leták je levnější než skladaný, jelikož jeho příprava v tisku je jednoduší a ořezává se pouze na jeden papír (list) ať už jednostranné nebo oboustranné.

Nejpoužívanější specifikace klasických letáků:

Rozměry A6 (105×148 mm), A5 (148×210 mm), A4 (210×297 mm), DL (99×210 mm), více o rozměrech papíru >>
Papír Křída lesklá nebo matná
Gramáž papíru 90-115 g/m2 – ideální papír pro letáky, které necháte roznést do schránek
135-150 g/m2 – nejčastěji využívané gramáže
Barevnost barevný prostor CMYK – jednostranné (4/0), oboustranné (4/4)
Tisk – cenová výhodnost digitální tisk do 1000 ks (menší náklady)
ofsetový tisk nad 1000 ks (větší náklady)
rotační tisk je vhodný pro obří náklady (např. do novin, letáky supermarketových řetězců)

Letáky skládané

Skládané letáky jsou cenově nákladnější. Jedná se totiž o složitější přípravu ať už grafickou, tak i tiskovou – obsahují více listů papíru a jsou složené na požadovaný formát. Oproti klasickým letákům, jsou ale skládací letáky efektivnější díky svému prostoru, když potřebujete uvést podrobnější informace propagující Váš produkt nebo službu. Umístíte na něj větší počet produktů v akčních cenách, tabulku s ceníkem služeb nebo seznam poboček.

Základní druhy skládání:

 

Nejpoužívanější specifikace skládaných letáků:

Rozměry formát po složení:
A6 (105×148 mm), A5 (148×210 mm), A4 (210×297 mm), DL (99×210 mm), Čtverec 120×120 mm, Čtverec 200×200 mm
Více o rozměrech >>
Papír Křída lesklá nebo matná
Gramáž papíru 135-150 g/m2 – nejčastěji využívané gramáže
Barevnost barevný prostor CMYK – jednostranné (4/0), oboustranné (4/4)
Tisk – cenová výhodnost digitální tisk do 1000 ks (menší náklady)
ofsetový tisk nad 1000 ks (větší náklady)
rotační tisk je vhodný pro obří náklady (např. do novin, letáky supermarketových řetězců)

 

Co ovlivňuje cenu tisku

Papír a gramáž

Pro letáky s krátkou životností zpravidla postačí slabší papír, má-li vzbudit lepší dojem, volte spíše silnější papír. Typ použitého materiálu nijak nesouvisí s tloušťkou papíru. Existuje silný a slabší bezdřevý papír, stejně tak silný a slabší křídový papír.
Zpravidla platí, že čím speciálnější technologie, větší formát papíru, tím vyšší náklady.
Papír může mít různou povrchovou úpravu, anebo barevnost (bílý papír, recyklovaný nažloutlý, krémový, modrý, zelený, žlutý, ale také třeba fluorescenční).

Gramáž znamená hmotnost papíru o velikosti plochy 1 m2. Jaké gramáže se hodí na letáky? Pro lepší představu se podívejte na příklady:

  • 60-70 g/m2 – velmi slabý papír, který se obtížně potiskuje (používá se spíše na samopropisovací formuláře)
  • 80 g/m2 – běžný kancelářský papír
  • 90-115 g/m2 – ideální papír pro roznos letáků do schránek
  • 135-150g/m2 – nejčastěji využívané gramáže papírů (jedná se o silnější papír)
  • 170-200 g/m2 – vhodné spíše pro firemní prezentace, brožury, pozvánky nebo luxusnější skládaný leták
  • 250 až 350 g/m2 – tuto gramáž mají reprezentativní tiskoviny a vizitky.

 

Barevnost

Barevnost tiskoviny opět ovlivňuje cenu tisku. Ve většině případů se tiskne standardně plnobarevný tisk (CMYK). Pokud potřebujete více ušetřit, volte černobílý nebo jednobarevný tisk.

Ve specifikaci uveďte, kolika barvami bude tiskárna tisknout na lícovou a rubovou stranu tiskoviny. Uvádí se jako zlomek (např. jednostranné 4/0, 2/0, 1/0, oboustranné 4/4, 3/1, 1/1) – čitatel určuje počet barev na lícové straně a jmenovatel počet barev na rubové straně.

Co je přímá barva (Pantone, RAL atd.)? Jedná se o samostatnou barvu, kterou tiskaři nemíchají z různých barev v barevném prostoru CMYK. Barva je speciálně namíchaná už od výrobce. Přímé barvy jsou nejčastěji zářivé, stříbrné, zlaté atd.

U barevnosti platí, že čím dražší nebo luxusnější zboží či služba, tím raději nechte vyrobit kvalitnější letáky.

 

Povrchová úprava, počet lomů, výsek

Má-li leták působit elegantněji až luxusně, je dobré nechat potáhnou povrchovou úpravou.
Na výběr uvádím pár variant:

  • Parciální UV lak – výsledkem je aplikace vysokého lesku na některé grafické prvky
  • Laminace archová (matná nebo lesklá) – zvýší estetickou hodnotu a mechanickou ochranu tiskoviny
  • Laminace s ražbou – povrch má jemnou plastickou strukturu

Další možností je výsek (ořez) určité části tiskoviny. Leták tím dostane úplně jiný rozměr a vypadá velmi luxusně.

U skládacího letáku rozhoduje počet lomů. Čim více skládání, tim větší náročnost pro tiskárnu.

Všechny tyto úpravy ovšem výrazně zvyšují finanční náklady na tiskovinu.

 

Tisková technologie

Nelze jednoznačně říct, která technologie je lepší a cenově výhodnější. Každá má své výhody a nevýhody.
Digitální tisk je většinou rychlejší v termínu dodání zakázky ale jejich cena je výhodnější cca do 1000 ks.
Ofsetový tisk je kvalitnější ale vyplácí se u počtu cca nad 1000 ks, termín dodání bývá delší.
Rozhodujícím faktorem je samozřejmě náklad (počet kusů) – čim více ks, tim je cena za tisk levnější.

 

Další články:

Letáky díl 1. – použití, rozměry, papír

Letáky díl 2. – jak změřit efektivitu letákových kampaní

 

 

Buďte první kdo přidá komentář

Napište komentář